Téli időszakra való felkészülés

Magyar Művészeti és Kulturális Portál 


Téli idő szakra való felkészülés




Ez az összeállítás nem szakmai hanem tájékoztató, csak figyelemfelhivó jelleggel készült. 

Az egyetlen célom az volt hogy segítsek felhívni a figyelmet a téli útviszonyok kellemetlenségeire és veszélyeire.

Fontosnak tartom a portálhoz csatlakozott tagjaink egészségét, biztonságát és ha mással nem tudok akkor ezzel szeretnék hozzájárulni ennek megőrzésében.
Az összes évszak közül, talán a téli igényli a legtöbb gondoskodást, felkészülést és odafigyelést. 

A meghibásodások ebben az évszakban a téli havas, jeges, latyakos útviszonyok miatt különösen megnehezítik a dolgunkat. 


1. Akkumlátor és elektromos berendezések

Az autónk jelzőfényei, lámpák, a fűtő berendezések, ablaktörlő fokozott igénybevétele nagyon megterhelik az autónk akkumlátorát.Az akkumlátor elemei télen rövidebb ideig tartanak ezért érdemes – és természetesen ha lehetőségeink engedik – használattól és tartástól függően napi rendszerességgel tölteni őket.

Válasszunk olyan akkumulátor amely legjobban tűri a modern autók megnövekedett motortér hőmérsékletét: ón-kalcium, vagy még az ennél többet tudó ezüst-kálcium ötvözésű, expandált lemezes akkumulátor.

A motor elindítása télen sokkal több energiát igényel, mint nyáron. Az alacsony hőmérséklet akár 50%-al is csökkentheti az akkumulátor teljesítményét. Próbáljuk meg a téli időszakban a lehető legésszerübben használni autónk akkumulátorát. Vagyis amíg a motor nem jár, egyetlen fogyasztót se kapcsoljunk be. Tehát ne felkapcsolt lámpákkal indítsuk be az autót, ne hallgassunk zenét álló motorral, a klímát ne használjuk maximum teljesítménnyel és az ablaktörlőket se indítsuk el, csak ha már elindítottuk a motort.

Ha az autónk nem indul elsőre akkor érdemes fél perces szüneteket hagyni az indítások között, azért hogy az akkumlátornak legyen ideje regenálódni.

2. Fagyálló folyadék  

A fagyállónak nem csak az a feladata, hogy megóvja a motort és a hűtőt a szétfagyástól. A fagyállónak a vízpumpa keverésében is fontos szerepe van, hiszen a vízpumpában tömbszelence van amely a forgo alkatrészek közötti tömítést biztosítja. A fagyálló folyadék ellenőrzésére a műszerek rendelkezésünkre állnak a legtöbb benzínkúton és természetesen a szervízekben is. Hideg motornál kell levenni a hűtőtartály sapkáját és egy erre alkalmas optikai vagy mechanikai műszerrel vizsgáljuk meg a folyadékot. Fontos tudni, hogy egyes autókban a rendszert légteleníteni kell a fagyálló folyadék cseréjéhez. Általában azt lehet mondani, hogy 1L tömény fagyálló utántöltése kb 5 fokkal növeli a fagyáspontot. A fagyálló fagyáspontja akkor megfelelő ha, -25 C vagy az alatt van. 

3. Látási viszonyok  


Téli időszakban a rövidebb napfényes időszakok miatt különösen fontos a szélvédő fokozz tisztán tartása. 

Érdemes ellenőrizni az ablaktörlők állapotát és ha szükséges akkor cserélni kell őket. Ugyanez vonatkozik az ablakmosó folyadékokra is amelyet érdemes időben kicserélni, feltölteni. A téli útviszonyok közepette az egyik legfontosabb dolog amire oda kell figyelnünk, hogy az autónk jól látható legyen. Meg kell győződnünk arról, hogy az ízzók jól funkcionálnak, a lencsék tiszták, nem töröttek. Télen az utak nagyon piszkosak, nedvesek, sárosak. Csökkent látási viszonyok között az autónk lámpáinak és irányjelzőinek kiemelten fontos szerepe van. 

4. Abroncsok  

Hóban, fagyban és latyakos időben, amikor a vezetés körülményei jelentősen romlanak, biztonságos célba jutásunk legfontosabb feltétele a megfelelő téli gumik használata. A nyári gumi 7C alatti hőmérsékleten megkeményedik, ezért még száraz út esetén is jelentősen veszít a tapadóképességéből, könnyen megcsúszik. A téli gumi a speciális alapanyagának köszönhetően hideg időben is rugalmas marad, így nagyobb mértékű tapadást biztosít, jelentősen csökkenti a fékutat. Futófelülete erősen tagolt, a mintaárkok mélyebbek és szélesebbek, így jobb a kapaszkodóképessége. 

A körbefutó és a haránt irányú barázdák segítik a vízelvezetést, megakadályozzák a vízenfutást, így javítják az úttartást. Az abroncs méreteit, a terhelhetőségi (LI) és sebesség (SI) jelöléseket a gépkocsi gyártója a gumiabroncs gyártójával együttműködve határozza meg annak érdekében, hogy maximális biztonságot és vezetési élményt nyújtson a gépkocsi.  A sebességindexet nem csak a megengedett maximális sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, mivel az a teljesítőképességet is mutatja, ezen kívül a legjobb kompromisszumot jelenti a teljesítmény-menettulajdonságok-biztonság tekintetében.  Nagyobb sebesség- és terhelési indexű abroncsot mindig fel lehet szerelni (a nagyobb sebességindexű abroncs kisebb sebességnél is jobb teljesítményt nyújt).




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések