Magyar népi mótívumok
 
 
Kodály Zoltán szavaival szeretném kezdeni a Magyar népi mótivumainkról kezdődő sorozatunkat.
 

" Kultúra annyi, mint tanulás. megszerezni, színvonalon tartani nehéz, elveszíteni könnyű"
 
 
A portálunk egyik mottójául azt választottuk, hogy Nem csak szavakkal magyar. Az egyik nagyon kedves tagunk - jogosan - ki is emelte, hogy ezt mi bizony már hallottuk. Szép dolog magyarnak lenni, mégha néha nem is gondoljuk, látjuk igazán annak. Azonban fontos is magyarnak lenni és ezt a kultúrát, hagyományt, örökséget ápolni, őrizni.
 
Sorozatunk első részeként, a kékfestéssel szeretnénk foglalkozni.
 
A kékfestés egy textíliákon alkalmazott színmintázási technológia, amely nevét onnan kapta, hogy a minta eredeti formájában jellegzetesen kék alapon fehér színben jelenik meg. A kékfestés magát a műveletet jelenti, emellett használatos még a kékfestő kifejezés is, ami
  • egyrészt az ún. kékfestéssel készült, azaz többnyire kék színű, fehér mintázattal díszített – többnyire vászonkötésű – pamutszövetet (kartont),
  • másrészt pedig a foglalkozást, a mesterséget és magát a műhelyt is jelenti.
A kékfestő kelme az elmúlt századokban jelentős szerepet játszott a magyar népviseletben és a lakástextíliák körében, de ma is népszerű, napjainkban is több kisvállalkozó foglalkozik ilyen termékek előállításával.A kékfestő kifejezés 1770-ből, a pápai Bengely István panaszos levelében fordul elő először,majd széles körben elterjedt. A kék-fehér színű mintázás a keleti porcelánoknak volt a jellemzője, ezért is nevezték a festők az eljárást németül Porzellandrucknak.
 
A hagyományos műveleti sorrend a következő:
  1. A nyers szövet kimosása forró szódás vízben, hogy a szövésnél használt íranyagokat eltávolítsák.
  2. Öblítés, majd szárítás szabad levegőn.
  3. Keményítés kukorica- vagy burgonyakeményítőt tartalmazó fürdőben.
  4. Szárítás.
  5. A szövet felfeszítése a nyomóasztalra és a gátlószer minta szerinti rányomása a nyomódúccal.
  6. Szárítás, hogy a gátlószer megkössön a szöveten.
  7. A színezék felvitele a színezőfürdőben, a kívánt színmélységtől függően többször ismételve.
  8. A gátlószer eltávolítása savas fürdőben.
  9. Öblítés.
  10. Szárítás.
  11. Mángorlás, hogy a kész szövet sima és ráncmentes legyen.
A kékfestés eredeti eljárásánál a pamutszövet azon területeit, amelyet fehéren akartak hagyni, méhviasszal vonták be, majd a szövetet a festékkel teli kádba mártva kékre színezték. (Az eljárást legfeljebb 63 °C-ig melegített fürdőben lehetett végezni, mert különben a viaszbevonat elolvadt volna.)
 
Azokon a helyeken tehát, amit a viasz nem fedett, a kelme kék színűre festődött. Minél többször ismételték meg ezt az eljárást, annál sötétebb kék színt kaptak. A méhviasz felvitelét a kelmére fa dúcokkal végezték, amelybe belefaragták a mintát. A fából faragott dúcokat később kiszorították az alakos rézszegekkel és -huzalokkal kivert formák. Az európai kékfestők a gátlószert különböző vegyszerekből készült oldatban vitték fel.
 
 
Színezékként növényi festékeket használtak. A kék szín előállítására az indigót használták, amit az Indiában honos Indigofera tinctoria nevű növényből nyertek. Európában erre már a kora középkor óta a csüllenget (Isatis tinctoria) használták, amit főleg Franciaországban és Türingiában termesztettek. A 16. században felgyorsult kereskedelem tette lehetővé az indiai növény Európába szállítását, amely több festőanyagot tartalmazott, mint a csülleng, ezért alkalmazása gazdaságosabbnak bizonyult.



 

 
 

 

 

 

 
 
 
A nagyipari textilnyomás elterjedése természetesen visszavetette a kisüzemi kékfestést. Ennek ellenére tovább él mint népművészeti tevékenység és néhány üzem ma is működik. Ilyen például a bácsalmási Skorutyák család, az 1906-ban alapított, ma Tóth Ildikó és Gerencsér Zsolt által működtetett Győri Kékfestő Műhely, a dunaföldvári Gál Gyula, a nagynyárádi Sárdi János és Auth Andor, a szentendrei ifj. Kovács Miklós és a tiszakécskei id. Kovács Miklós, a szombathelyi Szakács és a Tolnai Kékfestő Műhely és Múzeum , amelyek egyúttal általában látogatható bemutatóhelyek is.
 
A ma is működő kékfestő műhelyek változatos, részben a műhely hagyományos mintáin alapuló, vagy a tájegységükhöz igazodó népművészeti elemeket bemutató, részben pedig modern mintázatú kollekciókkal jelennek meg a vásárlóközönség előtt és szerepelnek rangos kiállításokon is.
 
Többen a kékfestők közül állami kitüntetésekben is részesültek művészi tevékenységükért. Külön is említést érdemel Bódy Irén textilművész, akadémikus, tevékenysége, akinek állandó kiállítása van a pápai Kékfestő Múzeumban.
 
A pápai Kékfestő Múzeum ‑ a volt Kluge-féle kékfestő műhely ‑ egyike a kékfestéssel foglalkozó leglátogatottabb bemutatóhelyeknek.
 
Várjuk kékfestők múzeumok, kékfestő textilművészek jelentkezését!
 
A jelentkezéseket a magyarmuveszek@hotmail.co.uk-ra küldjék!
 
 
 
Üdvözlettel
 
 
 
 
 
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések