Magyar festők
Színyei Merse Pál
Festő. Régi nemesi család sarja, apja Sáros vármegye alispánja,
majd főispánja, aki támogatta Szinyei Merse Pál festőszándékát. 1864-ben
beíratta a müncheni akadémiára, ahol Strähuber, Anschütz, majd Wagner Sándor
voltak mesterei, de hamar kapcsolatba került a kiváló pedagógus Pilotyval is,
akinek 1868-ban növendéke lett. Mestereitől azonban csak a biztos rajztudást, a
szerkesztés szabályait tanulta meg, az akadémikus formanyelvet sohasem vette át.
Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége,
művészetének egyéni hangja, koloritgazdagsága. Pilotynál együtt tanult Leibllel,
s a müncheni tárlatokon találkozott Courbet műveivel. 1872-ben Böcklinnel kötött
barátsága is a színek gazdagsága felé vonzotta. Egyéni formanyelve már 1869-ben
kibontakozott a magyar plein air festészet első remekeiként napvilágot látó
Ruhaszárítás és Hinta c. levegőjárta, friss vázlatában (mindkettő a Magyar
Nemzeti Galériában).
A következő években festett első jelentős művét, lírai
Szerelmespárját (Magyar Nemzeti Galéria), s ekkor kezdett foglalkozni fő műve,
az egyik legszebb m
agyar kép, a Majális vázlataival, mely 1873-ban öltött
végleges formát (Magyar Nemzeti Galéria). Az európai festészetben is igen fontos
helyet elfoglaló ragyogó koloritú, életvidám plein air képe azonban nem érte el
a megérdemelt sikert, s alkotója kedvét veszítve abbahagyta a rendszeres munkát.
Hazajött jernyei birtokára, megházasodott, gazdálkodni kezdett és inkább csak
kedvtelésből festegetett. Eközben is néhány remekmű került ki ecsetje alól, mint
pl. a feleségéről festett Lilaruhás nő (1874, Magyar Nemzeti Galéria).
1882-ben Bécsbe utazott és ismét nekilátott a komolyabb festéshez.
Ekkor készült a Majálisnál kevésbé jelentős, de annak tematikáját idéző Pacsirta
c. képe. Ez is kedvezőtlen bírálatot kapott, ami mindinkább kedvét szegte.
1887-ben történt válása még tovább rontotta kedélyállapotát.
Csak 1894-től
állított ki ismét (Hóolvadás, Pipacsos rét). Végre az 1896-os kiállításon a
Majális átütő sikert aratott, a fiatal nagybányai művészek törekvéseik
előfutárát ismerték fel benne.
A magyar plein air festészet megteremtője, a modern magyar piktúra
első nagy képviselője a nyugat-európai kortársakkal egy időben fedezte fel a
szabad levegő, a napfény festői ábrázolásának problémáját s teremtette meg
gazdag színvilágú, realista táj- és portréművészetét.
1897-ben képviselővé választották. 1905-ben nagy sikerű kollektív kiállítást rendezett a Nemzeti Szalonban, ugyanezen évben kinevezték a Képzőművészeti Főiskola igazgatójává, mely tisztségét haláláig megtartotta.
1907-ben részt vett a Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köre (MIÉNK) megalapításában, több képével szerepelt külföldi tárlatokon s ott is döntő sikert aratott. 1919 tavaszán betegsége miatt visszavonult Jernyére.
1897-ben képviselővé választották. 1905-ben nagy sikerű kollektív kiállítást rendezett a Nemzeti Szalonban, ugyanezen évben kinevezték a Képzőművészeti Főiskola igazgatójává, mely tisztségét haláláig megtartotta.
1907-ben részt vett a Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köre (MIÉNK) megalapításában, több képével szerepelt külföldi tárlatokon s ott is döntő sikert aratott. 1919 tavaszán betegsége miatt visszavonult Jernyére.
Üdvözlettel
Forrás: http://www.hung-art.hu/index-hu.html
Ne csak szavakkal támogasd a MagyART! Csatlakozz!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése