Pünkösd és a pünkösdi népszokások
A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény ünnep, amelyen a kereszténység a Szentlélek kiáradásának emlékét ünnepli meg.[1] A Szentlélek az Atya és a Fiú kölcsönös szeretetének végpontja, áradása; ez a kiáradás. A Szentlélek (görögül pneuma, latinul Spiritus Sanctus) ezen a napon áradt ki Jézus tanítványaira, az apostolokra, és ezzel a napot új tartalommal töltötte meg a keresztények számára:
„ | És mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt valának.És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, a hol ülnek vala. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül. És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, a mint a Lélek adta nékik szólniok. | ” |
– Apostolok cselekedetei 2. fejezet, Károlyi-biblia |
A pünkösd a sínai szövetség ünnepe volt a zsidóknál Krisztus korában. Akkor a jelei a szélzúgás és tűz volt, Isten jelenlétének, kegyelem kiáradásának jelei. Az Újszövetség előjeleit a próféták mondták ki az Ószövetségben, Krisztus születése előtt: "Új szövetséget kötök veletek...akkor majd...új szívet adok nektek és új lelket oltok belétek...Az én Lelkemet oltom belétek..."(Ez. 36,25-27; 11,19; Jer. 31,31k). Keresztelő János is jövendölt. (Jézus) majd "Szentlélekkel és tűzzel fog benneteket megkeresztelni" Jézus Keresztelő Jánosnál keresztelkedett meg, és rögtön utána galamb szállt Jézusra.
Ezért a a katolikus ikonográfiában a Szentlélek jele a galamb. A katolikus pünkösdi ünnep tárgya a húsvéti misztérium beteljesedése: a Szentlélek eljövetele, ajándékainak kiáradása, az új törvény és az Egyház születésnapja. 1956-ig vigíliája, 1969-ig oktávája is volt, a húsvéti idő a pünkösdöt követő szombattal ért véget. 1969-től pünkösd hétfője már az évközi időhöz tartozik.
A pünkösdi
királyválasztásról a középkor óta vannak adataink. A 17. század végén és
a 18. század elején a huszárezredekben „májuskirályt” választottak. A közmondás
is ismert: „Rövid, mint a pünkösdi királyság.” A többnyire lóversennyel vagy más
ügyességi próbával választott pünkösdi király hatalma egy évig tartott. A múlt
századi szokásgyűjtemény részletesen közöl egy lovasversennyel történő pünkösdi
királyválasztást a Dunántúlról. A győztest és lovát virágokkal és
szomorúfűzágakkal borították be. „Egy évig azután őt nevezik pünkösdi királynak.
Nem kell pedig hinni, hogy ez csak valami üres czím. Járnak emellé hatalmas
kiváltságok. A pünkösdi király egy évig minden lakodalomba, ünnepélyre,
mulatságra hivatalos, minden kocsmában ingyen rovása van, amit elfogyaszt,
fizeti a község, lovát, marháját tartoznak a társai őrizni, s ha netán valami
apró vétséget követne el, azért testi büntetéssel nem illetik. Ilyen nagy úr a
pünkösdi király egy álló évig” (Réső Ensel 1867: 217).
A múlt századihoz hasonló módon választottak pünkösdi
királyt Pusztaszemesen az 1940-es években. A győztest és lovát virággal
borították. Végigvágtatott az utcán, utána tíz-húsz fős lovas kísérte. A lovak
nyakán csengő csörgő volt, kanászostorral durrogtattak, rikongattak,
kurjongattak. Salgótarjánban ugyancsak a második világháború idején a pünkösdi
királyjelölteknek 5–6 kilométeres távon kellett lovagolniuk, fejükön félig telt
borosüveggel táncolni úgy, hogy a teremben méterenként borosüvegek voltak
letéve. Akinek sikerült, az lett a pünkösdi király, első a mulatságban, vezető a
legénybíró-választásban.
Nádudvaron a lovasversenyt tekézés és birkózás
egészítette ki. A versenyek győztese lett a pünkösdi király. A bálteremben
letettek egy csokor pünkösdirózsát a padlóra, azon kellett áthajolnia, és a
legények sorra rácsaptak a fenekére. Azután annyit ihatott, amennyit bírt. Majd
a legényavatás következett, mely szintén veréssel járt. A legényavatás lényege
az volt, hogy ettől kezdve udvarolhatott, járhatott kocsmába, bálba.
A Csallóközben, Szapon a pünkösdi királyválasztásról
nincs adat, de pünkösd volt a legényavatás ideje: „Minden tizennyóc éves
leginnek be köllött magát körösztötetnyi a leginyek közé; A legin fizetett 5–10
liter bort, ótán választott magának körösztepát. A körösztepa utánno
megkörösztüte, leöntötte a fejit kevés borraa. Aki nem kírte, hogy leginnyé
avassák nem mehetett a kocsmába” (Marczell 1985: 45).
A pünkösdi királyválasztásnak is – mint a legtöbb
népszokásnak – van gyermekjáték-változata, az alábbit a Zemplén megyei Cigándon
jegyezték le: A fiúgyerekek gallyakat dugdostak le a porba, két fiút befogtak
lónak és hajtották a gallyak között és körül, miközben énekelték a „Mi van ma,
mi van ma…” kezdetű jellegzetes pünkösdölő éneket.
A múlt századi adatok még szólnak pünkösdi király- és
királynéválasztásról nagylányok és legények köréből: „A szokás mai gyakorlata,
kétségtelenül már sok lényeges feledésével, mint az különösen a palócoknál
Nógrád, Hont, Gömörben és Csallóközben kisebb nagyobb különbséggel divatozik,
tudomásomra ebből áll: pünkösd napján, gyakrabban csupán pünkösdhétfőn az
ifjúság a délutáni tánc és zene előtt választ maga közül, és pedig a legények
külön egy királyt, s a leányok is egy királynőt, amaz az ünnepély feje és
rendezője, emez dísze, az ünnepélyes öltözék, szalagok, kendők s virágkoszorú
tétetik, kezükbe virágokkal díszesített királyi pálca adatik, olykor azonban
ezt, a király által rendelt szolga viszi előttük; ehhez a leány arca fehér
lepellel elkendőztetik, karjára virágokkal telt kosarat tűz, s ha az adandó
ajándékok sokasága megkivánná, ilyeneket {7-177.} visznek utána
kiválasztott szolgaleányai is; végre négy lehámozott fehér botocskára köttetik
egy nagy piros tarka kendő négy vége, s mennyezetkint vitetik felettük négy
leány által; az egészet kézenfogódzva kört alakított legények és leányok táncoló
serege veszi körül, s megkezdik a táncot a falu kocsmája, a király v. királynő
háza előtt, honnét a menet házról-házra folytattatik, minden ház előtt eljárják
a körtáncot; mire a ház gazdasszonya kilép, széket téve a ház elé a király és
királynőnek a kosarába ajándékot vetve, mi a kosárbóli virághintéssel
viszonoztatik, a pünkösdi királyné arca lelepleztetik s az illető pünkösd
ünnepére vonatkozó versek, kisérve többnyire a ház ura s asszonyára, kiktől az
ajándékot vevék, alkalmazott szerencsekivánat s hálálkodással szavaltatnak el,
vagy egyhangúan dudolgatnak, minek ismétlődő zárversei visszhangoztatása közt az
egész csoport eljárja a kör- vagy tipegőtáncot” (Ipolyi 1854: 303). A 20.
században a pünkösdi király- és királynéválasztás már csak a gyerekek, kisebb
lányok körében volt ismert. Ipolyi Arnold a múlt század közepén a leány és
legény, valamint a gyerekek pünkösdi szokásának együttes meglétéről
írt.
PÜNKÖSDI KIRÁLYNÉJÁRÁS, PÜNKÖSDÖLÉS
A házról házra járó pünkösdi szokásoknak két típusa
különíthető el a 20. századi adatok, leírások alapján: az Alföldön és
Északkelet-Magyarországon elterjedt pünkösdölés változatai, valamint a dunántúli
pünkösdi királynéjárás, mely sokfelé még
az 1960-as években is élő népszokás volt.
Az alföldi típus a szereplők számának, elnevezésének az
alapján ugyancsak több változatba sorolható. Egyes vidékeken pünkösdi királynő a
központi szereplő, aki ruhájával, díszeivel is kivált a többiek közül, másutt a
lakodalmas menet analógiájára menyasszony, vőlegény, vőfély, koszorúslány
szerepelt, s végül előfordult, hogy nem is választottak megkülönböztetett
szereplőket.
Tarnamérán pünkösdi királyt és királynőt választottak. A
lányok fehérbe öltöztek, a legények gyolcsinget, gyolcsgatyát vettek fel,
árvalányhajas kalapban, kislajbiban mentek a lányok után. Táncoltak és énekeltek
a házaknál. Pénzt és ennivalót kaptak, amit elosztottak, illetve közösen
elfogyasztottak.
A lakodalmas menet mintájára a pünkösdölés egyes
változataiban menyasszony és vőlegény szerepelt, de volt, ahol csak a
menyasszony vonult a kíséretével. Legtöbbszőr a „vőlegény” is lány volt.
Galgahévízen az 1920-as években szűnt meg a szokás. Addig a lányok ünnepi
öltözetben, a „menyasszony” fehér ruhában és kendőben, fején pártaszerű
koszorúval, bal karján hímzett kendővel, jobb kezében virággal ment. A
„vőlegény”, aki szintén lány volt, a bal füle mellé piros pünkösdirózsát tűzött.
A „főnásznagy” kezében faragott vagy színes papírba csavart botra tűzött zászló
volt. Mellette haladt a „kosaras”, aki az adományokat gyűjtötte. Kíséretül még
8–10 lány csatlakozhatott párosával, zászlósan vonultak. Énekük a következő
volt:
Mi-mi-ma-ma, mi van ma, piros pünkösd napja,
holnap lészen, holnap lészen a második napja.
András, pajtás, jól megfogd lovadnak
bokrétás száját,
zabláját.
ne tipossa, ne tapossa a pünkösdi rózsát!
Adjon Isten lassú esőt,
mossa össze mind a kettőt!
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
holnap lészen, holnap lészen a második napja.
András, pajtás, jól megfogd lovadnak
bokrétás száját,
zabláját.
ne tipossa, ne tapossa a pünkösdi rózsát!
Adjon Isten lassú esőt,
mossa össze mind a kettőt!
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
{7-179.} Az említett harmadik változatra példa a turai
leírás, ahol a szokásnak nincsenek megkülönböztetett szereplői: Turán mise után
a serdülőkorú lányok és fiúk ugráló tánclépésekkel mentek házról házra, a ház
előtt karéjba állva énekeltek:
Máma van, máma van |
Piros pünkösd napja. |
Holnap lesz, holnap lesz |
A második napja. |
András, bokrétás jól megfogd |
Lovadnak a zabláját, |
Hogy ne tapossa, hogy ne tapossa |
A pünkösdi rózsát. |
Erre mentek a kisasszonyok |
Szép gombos ruhába |
Beleléptek véletlenül |
Pünkösdi rózsába. |
András, bokrétás jól megfogd |
Lovadnak a zabláját |
Hogy el ne tapossa |
A pünkösdi rózsát. |
Észak-Bánátban egy vak koldusasszony járt alamizsnát
gyűjteni pünkösdkor a jellegzetes énekkel 1915 táján (Katona I. 1983: 89). A
mavagyonjárásnak, minimamázásnak nevezett szokás a Hortobágy
környékén már az 1910–1920-as években szintén megszűnt.
Az alföldi, északkelet-magyarországi pünkösdölők
szövegében csak területi egységenként találunk némi hasonlóságot. Sőt, ez sem
mindenütt érvényes, mert az Ipoly menti falvakban az egymáshoz közel eső
községekből is különböző változatokat jegyeztek le. A jellegzetes kezdősorokhoz:
„Mi van ma…” kapcsolódhattak gyermekdalok, leányjátékszöveg-töredékek.
A pünkösdi királynéjárás dunántúli változataiban a
szereplők lányok voltak. A szokás lényege a következő: többnyire négy lány
házról házra vezetett egy kisebbet, a pünkösdi királynét. A kislány fehér ruhát,
fején virágkoszorút viselt, a karján pedig virágszirmokkal {7-180.} teli kosarat vitt.
Házról házra jártak. A kis királynő feje
fölé piros vagy piros mintás kendőt feszítettek ki baldachin módjára, vagy
fátyollal borították be. Éneklés közben mozdulatlanul álltak, vagy lassan
körbejárták a királynét. Az ének végeztével többnyire a következő mondóka
kíséretében magasra emelték: „Ekkora legyen a kendtek kendere!” Gyakran
háromszor is megismételték a felemelését (Tátrai 1977).
Ha valaki nem szívesen látta őket, gyorsan
leguggoltatták a kiskirálynőt, hogy a gazdasszonynak ne nőjön meg a kendere.
A Csallóközben felöltöztetett bábut hordoztak a
pünkösdölők, melyet Dunaszerdahelyen és környékén magasra emeltek, mialatt így
kiáltottak: „A kendtek kendere ilyen nagyra nőjön, ni!” Tojást, szalonnát, pénzt
kaptak. Az ételeket az egyik háznál elfogyasztották. A szokás eredeti célja, a
termékenységvarázslás azonban idővel értelmét vesztette. Az utóbbi években,
mikor felemelték a kiskirálynőt, már így kiáltottak: „Ekkora legyen a
kiskirályné!” A dunántúli változatokban, ahogy a kendervarázsló szerepe
homályosult, úgy vált ez a szokás is ünnepköszöntő, adománykérő szokássá. Az öt
kislányhoz csatlakozott a hatodik, a kosaras vagy cigányasszony. Nem vett részt a játékban, csak
a végén lépett elő.
A Győr-Sopron megyei falvakban a kendervarázsló mondóka
helyett a kis királynőt nevettetni próbálták. A nevetési tilalomban ősi avatási
próbát sejthetünk. Ilyenkor, ha nem nevetett, például azt mondták: „Nem fényes
menyecske, hanem királyné!” Ha azonban elnevette magát, azt mondták:
„megbüdösült a királyné, nyüves a királyné”.
{7-181.} A pünkösdi énekszövegek között gyakran
szerepel egyházi ének. „A pünkösdnek jeles napján, szentlélek isten küldötte…”
kezdetű egyházi ének már az 1675-ös Canthus
Catholiciben is „régi ének” jelzésű.
A népzenekutatók megállapítása szerint három jellegzetes
pünkösdi dallam ismeretes. A Dunántúlon a „Pünkösdnek jeles napján…” egyházi
népének és ehhez kapcsolódva vagy nélküle a gyermekdalszerű „Elhozta az isten…”
kezdetű ének, míg a palóc vidékeken, az Alföldön is az ugyancsak gyermekdalszerű
„Mi van ma, mi van ma…” kezdetű pünkösdi éneket ismerték (Kerényi 1982:
91–92).
A pünkösdi szövegekben feltűnnek személynevek: András és
Szent Erzsébet. Az utóbbira példa az alábbi adománykérő szöveg: „Hugom édes
hugom, Szent Erzsébet asszony, Ha váltságos volnék vagy egy pár tojással, vagy
egy pár garassal” (Csipkerek, Vas m.). A kutatás feltételezése szerint András
II. Endre királlyal azonosítható, Szent Erzsébet pedig a rózsacsodával
kapcsolatos legendája miatt került a pünkösdi szövegekbe, miután a pünkösd
közismert jelképe a pünkösdirózsa (Dömötör T. 1964a: 129–131).
ZÖLD ÁG, ZÖLDÁGHORDÁS, MÁJFA
Pünkösdkor különféle magyarázatokkal a házakra,
kerítésekre, istállókra zöld ágat
tűznek. Általában a gonosz, rossz szellemek elhárításával magyarázzák vagy
egyszerűen az ünnep jelképezésével, néhol pedig a lányos ház jeleként
értelmezik. Zöldágként nyírfaágat, gyümölcsfaágat, leggyakrabban bodzát tűztek
ki, a Dunántúlon Szent György-napkor, az ország többi részén pünkösdkor.
Martonoson pünkösd reggelére a házakat bodzaággal és
pünkösdirózsával díszítették a század elején. Szajánban az ablakba, kapura
tették és a pünkösd jelének tartották. Tiszaszigeten az ablakhoz,
ablakpárkányhoz tűzték a bodzaágakat, ahol lány lakott. A századfordulón Dávodon
azért tűztek pünkösdkor bodzát az ablakba, hogy a boszorkányok be ne mehessenek
rajta.
A zöldághordás
pünkösdhöz kötődött egyes falvakban. Például Somogy megyéből a Magyar Népzene Tára két változatot is közöl. A
szöveg is utal az ünnepre a nagycsepelyi változatban:
Jöjj átú, jöjj átú, te szép aranybúza,
ma vagyon, ma vagyon pünkösd első napja,
holnap lesz, holnap lesz a második napja.
A mi utcánk aranyos, a tietek tik sz.ros
ma vagyon, ma vagyon pünkösd első napja,
holnap lesz, holnap lesz a második napja.
A mi utcánk aranyos, a tietek tik sz.ros
{7-182.} A Zemplén megyei Pányokon a pünkösdi
zöldágjárást fendijózásnak nevezték.
Énekelve mentek ki a közeli erdőre, ahol gallyakat törtek, visszajövet a falu
utcáin eldobálták. A lányok összefogódzva vonultak végig, két lány kaput tartó
keze alatt:
Bujj, bujj zöldág, zöld levelecske, |
Nyitva van az aranykapu, hadd bujjatok rajta. |
Nyisd ki rózsám kapudat, kapudat, |
Hadd kerüljem váradat, váradat, |
Szita, szita péntek, |
Szomorú csütörtök, |
Dob szerda. |
Haj fendi, fendi, fendi jó |
Cinegemadár gönci jó. |
Vagy életem vagy halálom, |
Vagy tetőled el kell válnom, |
Édesem, kedvesem. |
Mint a zöld ág változata, a májusfa a pünkösdi ünnepeken
is fontos szerepet kapott. Egyes vidékeinken ilyenkor állították a májusfát, míg
ott, ahol május elseje volt a felállítás hagyományosan megszabott ideje, az
ünnepélyes kidöntésére került sor pünkösdkor. Galgamácsán például pünkösd
szombatján mentek a legények a fáért az erdőbe, aznap este hordták szét. Többek
között a Zempléni-hegyvidék falvaiban is pünkösdkor állítják a májusfát. A
pünkösdi májusfának a fiatalok mulatságával kapcsolatos két jellegzetes példája
a csallóközi vámkerék és a
szabadszállási jádzófa.
A Csallóközben szokás volt a vámkerékállítás. 15 méter
magas rúdra kocsikereket tettek, feldíszítették szalagokkal, borosüvegekkel. Az
erre az alkalomra kinevezett bíró vagy csősz a párokat elfogta, és a lányokkal
bírságot fizettetett. A mulatságot is a lányok rendezték, vám nélkül senki sem
mehetett a kocsmába. A pénzt közösen mulatták el, úgy vélték, a bőséges
evés-ivás a természetet is bőségre készteti.
Szabadszálláson pünkösd szombatján állították fel a
májfát, a jádzófát. A lányok csináltak a másnapi labdázáshoz labdát. A legények
díszítették fel a fát azokkal a kendőkkel, amit a lányoktól kaptak.
Pünkösdvasárnap kitáncolták a fát, hétfőn pedig bált rendeztek.
TÁNCMULATSÁGOK
A magyar nyelvterületen mindenütt kedvelték a pünkösdi
bálokat. Kalotaszegen például nem ismerték a pünkösdi királyválasztás, pünkösdi
királynéjárás szokását. A fiatalságnak mégis jeles ünnepe volt, mert háromnapos
táncot rendeztek ilyenkor. A múlt századi adatok szerint a pünkösdi
táncmulatságok összefüggésben voltak a pünkösdi királyválasztással. A Nyitra
megyei falvakban a májusfaállítás szokása is a pünkösdi királyválasztással
kapcsolódott össze. A szomorú pünkösdi
király vezetésével jártak a legények adományt gyűjteni, amit azután
elmulattak. A múlt századi leírás {7-183.} szerint a „szomorú királyt” a kocsmában
választották meg a legények. „A »szomorú király« kinek kötelessége, szomorú,
komoly képet vágni – ha elneveti magát pár itcze bor vételére büntettetik, mit a
legények a pünkösdi királyság után, a falut bejárván vigan elköltenek” (Réső
Ensel 1867: 199).
PÁRVÁLASZTÓ, UDVARLÓ SZOKÁSOK
Udvarlással, párválasztással kapcsolatos szokások is
kapcsolódnak pünkösdhöz. Például a sárközi Szeremlén ilyenkor volt a pünkösdi ladikázás. Az udvarló legény szerelmi
ajándékként díszes evezőt adott a választott lánynak. Zöld ágakkal feldíszített
csónakon pünkösd másnapján ladikáztak a fiatalok.
„Topolyán a frissebb lányok búzavirágot, pipacsot hoztak
a határból, s koszorút fontak belőle. Versenyeztek, hogy ki készül el hamarább,
a buzgóbbak még két órakor felkeltek. Az volt a virtus, ha megelőzhették a
szomszédokat. Egy-egy legényt is lehetett látni, ugyanis pünkösd hajnalán annak
a lánynak az ablakába kellett csempésznie a pünkösdi rózsát, akinek udvarolni
szeretett volna, s cserébe el kellett lopni a lány búzavirágból font koszorúját”
(Borus 1981: 47).
Míg a fehérvasárnaphoz kapcsolódó mátkálás, komálás az
egyneműek barátságkötését szolgálta, addig a pünkösdi mátkatálküldés a párválasztásban játszott
fontos szerepet. Erről múlt századi leírás számol be. Egerben 8–10 éves kislány
ünnepi ruhában, fején koszorúval vitte a tálat, melynek közepén koszorúra font
kalács és egy üveg bor volt kendővel letakarva. A legény küldte a választott
lányhoz, s ha tetszett a lánynak a legény, hasonló tállal viszonozta. A
küldöncöt néhány krajcárral jutalmazták (Istvánffy 1911: 302).
TÖRÖKBASÁZÁS, BORZAKIRÁLY, RABJÁRÁS
Az országszerte ismert szokások mellett voltak szűkebb
területen ismert pünkösdi szokások is. Nyugat-Magyarország egyes vidékein, így
Sopron megyében egy iskolásfiút törökbasának öltöztettek a társai. Szalmával,
pelyvával tömték ki a nadrágját, testének felső részét gallyakkal, virágokkal
borították be. A zöld ágakra még csengőt is tettek. A törökbasát két társa
kísérte házról házra. Az udvaron pálcával ütötték, hogy ugráljon. A házbeliek
pénzt és tojást adtak nekik. A szokáshoz törökkel kapcsolatos mondai hagyomány
is fűződik (Dömötör T. 1983a: 58). Ugyancsak Győr-Sopron megyei községből
ismerjük az ún. borzakirályt.
Egyházasfalun bodzából készítettek számára harangszerű köpenyt, őt is mondóka
kíséretében vitték a társai házról házra.
Győr-Sopron megyei szokás az ún. pünkösdi rabjárás is. A pünkösdölő lányok után
mentek a lábuknál összeláncolt fiúk „Segéljék ezeket a szegény katonarabokat!”
adománykéréssel.
E szokások feltehetően nyugat-európai hatásra a
közvetlen szomszédságból származnak, ugyanakkor helyi elemekkel
keveredtek.
{7-184.} PÁSZTOROK MEGAJÁNDÉKOZÁSA
A gazdasági jellegű szokások közül pünkösdhöz fűződik
sokfelé a pásztorok megajándékozása. A helyi szokásoknak megfelelően bizonyos
ünnepélyes formák közt a pásztorok bort és kalácsot szoktak kapni a gazdáktól a
kihajtott állatok számának megfelelő mértékben. Például Túrkevén pünkösd
reggelén a csordással ment a felesége vagy a gyereke. Amikor a gazdák hallották,
hogy dudál, kivitték a kapuba a fonott kalácsot és itallal is kínálták. A
pásztor boldog pünkösdi ünnepet kívánt. Tiszalökön pedig, mikor a gazdasszony
kihajtotta reggel a csordára a tehenet, kalácsot, bélest vitt a legelőre. A
csordás felesége az ajándéknak külön lepedőt terített. A kondásnak a kapuba
adták az ajándékot (Ujváry 1975: 114–115). Hajdúböszörményben a legjelentősebb
ajándékozási nap pünkösd volt. Ilyenkor minden pásztor, a gulyás, csikós,
csordás, juhász és kondás kapott ajándékba kalácsot, 1 liter bort (Barna 1979:
212).
PÜNKÖSDI HIEDELMEK
Pünkösddel kapcsolatos időjárás- és termésjóslásra is
van példa. Gyimes-völgyben úgy tartották, ha ilyenkor esik, akkor jó termés
várható. Baranyában, Palicson is mondják: „Ha pünkösdkor szép az idő, sok bor
lesz.” Az eső azonban nem kívánatos, mert a „pünkösdi eső ritkán hoz jót”
(Penavin 1988: 94).
Magyar nyelvterületen nincs a pünkösdnek boszorkányos
jellege, mint a szláv néphagyományban. A keleti szlávoknál jellegzetes az ünnep
kapcsolata a vízzel. Erre csak szórványos adataink vannak, például Szegeden
egykor a lányok nemcsak nagypénteken, nagyszombaton, hanem pünkösdkor is
megfürödtek a Tiszában. A pünkösdi harmattal kapcsolatosan is élt az a hit, hogy
gyógyító-, varázsereje van. Turán pünkösdkor harmatot szedtek, amit a szembaj
ellen tartottak foganatosnak. A zsebkendőbe szedett harmatot pedig a szeplő
ellenszerének. Turán a falon függő szentkép elé virágokat is tesznek, például
vadbodzát, ha valaki beteg, ebből főznek neki teát.
ÚRNAPJA
A pünkösd utáni második hét csütörtökje. Az e napon
tartott körmeneteknél ún. úrnapi
sátrakat készítettek az oltárak fölé a falu különböző pontjain, újabban
csak a templom körül. Az úrnapi sátrakat zöld gallyakkal, virágokkal díszítik.
Az úrnapi sátrak díszítményeit mint szentelt növényeket később mágikus célra
használták – a földművelésben, állattartásban, sőt az ember- és
állatgyógyításban.
Medvesalján is általános vélekedés szerint az úrnapi
gallyak a káposzta közé szúrva elűzik a bogarakat. Csallóközben az úrnapi
sátorból vitt faágat a kertben a vetemények közé szúrták, hogy megvédjék a
növényeket a férgektől. Andrásfalván az úrnapi koszorút az istállóba tették,
hogy az állatok egészségesek maradjanak. Úrnapi sással füstölték meg a rúgós
tehenet Nagyivánban. Csépán a szemmel vert baromfi, aprójószág gyógyítására is
használták a sátorfüvet. Tiszaörsön a hiedelem szerint úrnapi kakukkfűvel kell a
tejesköcsögöket kimosni, hogy el ne vigyék a tehén hasznát. Az Ipoly mentén is
az {7-185.} úrnapi kakukkfűvel mosták ki a
tejesköcsögöket. Zagyvarékason a tehén tőgyét füstölték a sátorfűvel.
A földeákiak az úrnapi sátorból hozott füvet a háztető
alá vagy a gerendára tették, hogy a villám ne csapjon a házba.
Fontos szerepet tulajdonítottak az úrnapi növényeknek az
embergyógyításban, rontás elhárításában is. Például az Ipoly menti falvakban az
úrnapi kakukkfűből főztek teát köhögés ellen. Kókán az úrnapi virág szirmából
főzött teát torokgyulladás, kéz- és lábfájás, szemgyulladás ellen is hasznosnak
tartották. Nagyivánban az úrnapi füveket a betegségek gyógyítására használták:
„Ha a kisgyerek rontásban volt, akkor azt az úrnapi sást és pókhálót tették a
parázsra és ezzel megfüstölték” (Barna 1979: 110). Jászdózsán szemverés ellen az
úrnapi sátor virágaiból, leveleiből tettek a kisgyermek fürdővizébe.
Más jósló, varázsló hiedelmek is fűződtek az úrnaphoz.
Egyházasbáston, Medvesalján az asszonyok azért őrizték az úrnapi sátrakat,
nehogy a virágból más falubeli lányos anya elvigyen, mert elvinné a helybeli
lányok szerencséjét, és a másik falu lányai mennének előbb férjhez. Úrnapja
ünnep volt, amikor nem hajtották ki az állatokat, a mezőn sem lehetett dolgozni.
A hiedelem szerint az úrnapkor sütött kenyér kővé válna.
Időjárásjóslás is fűződik úrnaphoz. A kunmadarasiak
szerint a napos idő bő termést jelez, Jászdózsán pedig tiszta idő esetén sok
szénát reméltek.
Üdvözlettel
Böröczky Ferenc
Forrás: Wikipedia, MEK
Megjegyzések
Megjegyzés küldése