Magyar Festők
Kossuth-díjas festőművész, a Képzőművészeti
Főiskola rektora,
Barcelonai Grand
Prix-díjas, Corvin Díjas Kiváló Művész
(1878 – 1957)
Székely Bertalan növendéke és az első elismerések:
·
1878. január 9-én született
a Gömör megyei Pelsőcön. Családjával a a Felvidék számos városát, falvát végigjárja, míg végül 1894-ben Budapesten állapodnak meg. Kelety Gusztáv
javaslatára az iparművészeti iskola díszítőfestő szakára iratkozik be, Székely Bertalan növendéke. Csak rövid
időt tölt itt, már a következő év Münchenben találja. Hollósy
köréhez tartozik, s csak rövidebb római, illetve párizsi tanulmányút
kedvéért hagyja ott mesterét.
·
A Hollósy-iskolával kiállít
1899-1901 között Budapesten, Nagybányán, Szatmáron. Hollósy Simon javaslatára
1905-ben Hódmezővásárhelyre utazik. Barátai, művésztársai: Várady Gyula, Endre
Béla, Tornyai János, Kiss Lajos, Pásztor János volt. Arcképeket fest, rajzol, festőiskolát nyit (1906).
·
1916-ban a Műcsarnok téli
kiállításán Rudnay képe, a Kozák
elnyeri az 1200 koronás Ráth György díjat, és még ebben
az évben megfesti a „IV. Károly eskütétele” nagyméretű
festményét is, mely 2001-től már a Magyar Nemzeti Galériában látható.
Külföldi díjak: Velencei Biennálé ● Bécsi
magyar kiállítás (1924) – aranyérem ● Milánó (Galleria Pesaro, 1925) ● Brüsszel:
Lipót Belga Királyi Rendet ● Barcelona, 1929: Grand Prix díj és
ezüstérem
Magyarországi
kitüntetések: Debreceni Egyetem táblaképeinek
megfestése, 1927 ● Országház,
Pusztaszeri Országgyűlés goblein megtervezése, Rudnay-terem ● Céhbeliek
jubileumi aranyérme, 1934 (Kútágas c. kép) ● Corvin-koszorú, 1935 ● Corvin-lánc,
1941 ● Állami Nagy Aranyérem, 1942 ● Pro Arte kitüntetés, 1948 ● Kossuth díj,
1949 ● Kiváló Művész, 1954
A Képzőművészeti
Főiskola tanára 1922-1946, négy éven keresztül a főiskola rektora.
A magyarság festője:
·
1919 nyarán jár először
Rudnay rokonainál a Somogy megyei Nagybábonyban (ma: Bábonymegyer) s ezután
egyre gyakrabban vonzza a szelíd, lankás dombvidék hangulata. Számos képében
mutatja be a magyar táj szépségét, a
paraszti élet szereplőit, esetenként azokat drámaian, monumentálisan
ábrázolva.
·
Műveinek ihletője a magyar táj; a magyar ember és a magyar
múlt volt. Képeinek erőssége a kompozíció és a szín. A színeiben rejlő
drámaiság a lángoló vörös, meleg barna, rikító fehér a tragikus fekete és a
lágy égszínkék.
Halála utáni elismerések (1957 után):
·
emlékkiállítás Magyar
Nemzeti Galéria, 1969 ● monográfia, 600 festménnyel, grafikával, szerző: Bényi
László ● Pelsőc, Művelődési Ház, emléktábla avatás, 1993 ● Budapest, Ménesi út
59/b, emléktábla, 1993 ● Rudnay Gyula Emléktársaság, volt növendékek,
művészettörténészek, 1994 ● Budapest, Ferenc krt. 40, emléktábla ● Budapest,
Budafoki út 16-18., emléktábla avatás, 2013 ● Ernst Múzeum, kiállítás a művész
születésének 125. évfordulójára, 2003
Művészi hitvallása:
·
„Én, ha festek, magamba nézek befelé és festek, mert belső parancsra
teszem. Kezemet vezeti egy láthatatlan kéz, de szentségtelen vakmerőségnek
tartanám, ha merő játékosságból olyan vonalakat és színeket raknék fel a
vásznamra, amelyek ingerkednek a tetszetősségükkel, de nem tartoznak a lényeg
kifejezéséhez. A művészet a legfőbb tisztaság és voltaképpen az alkotás csak
árnyalatilag különbözik a felszentelt papok hivatásától, az igehirdetéstől.” (Rudnay
Gyula)
Lovasok
Petőfi Segesvárnál
Trianoni szerződés aláírása
Modiano
Ezúton szeretném megköszönni Rudnay Katalinnak hogy rendelkezésünkre bocsájtotta Dédnagyapja hagyatékának egy részét!
Köszönjük!
Üdvözlettel
Böröczky Ferenc
Megjegyzések
Megjegyzés küldése